czwartek, 3 grudnia 2015

#12 Suplementy sportowca - białko


Część numer 3 naszej serii - tym razem opowiem Wam o białku.
Białko jest bez wątpienia, jednym z najczęściej spożywanym suplementem, zwłaszcza jeśli mówimy o mężczyznach. Gdy juz zdecydujemy sie na kupno, okazuje się, że nie jest to takie łatwe - mamy biało serwatkowe, izolat, kazeine...
Jak widać temat rzeka, postaram sie go dzisiaj w wielkim skrótcie przybliżyć :)

Po co suplementować białko, skoro możemy dostarczyć je w diecie? 

Białko w proszkU, to wygodna alternatywa dla posiłku - zwłaszcza potreningowego. Jest przydatne dla osób które pilnują swojego makro (o tym pisałam TUTAJ), a nawet jeśli nie plinują - proteiny to bardzo potrzebny organizmowi budulec, a aktywność fizyczna (byle częsta i intensywna:) zwiększa degradacje białka, więc warto je uzupełniać. Sama pije białko tylko po treningu, okazyjnie wrzucam do owsianki, czy omleta. Smakowie białko można wrzucić praktycznie wszędzie, jest idealne jak się ma ochote na słodkie :D

Białko dzielimy na;
- WPC (Whey Protein Concentrate) - czyli koncentrat serwatki
- WPI (whey protein isolate) - izloat



Czym się różni? Izolat jest białkiem szybkowchłanialnym, generalnie najlepszy wybór na białko potreinngowe, ma również mniej tłuszczy i węglowodanów niż w koncentracie. WPC natomiast, wchłania sie wolniej, przez co jest poniekąd przeznaczony do spożycia na noc.
Który więc wybrać? 
Wszystko zależy od Twoich potrzeb, jak trenujesz i w jakich godzinach. Ale, jeśli jesteś na początku swojej drogi w sporcie... To weź to które Ci poleci znajomy. Pokieruj sie ceną i smakiem, bo różnicy w efektach zbyt wielkiej nie zobaczysz. Tak jak samą suplementacje białkiem polecam, tak jak przetestowałam pare firm, to sama po sobie dużej różnicy nie widze.
Tak więc jeśli kupujecie stacjonarnie to spytajcie osobe sprzedającą, co poleca i o ile nie poleci Wam najdroższego białka z sklepie - bierzcie :) a w innym wypadku, poczytajcie po prostu opinie w intenecie. Ja przetestowałam firme Amix, Nutrend i Trec, na tą chwile Trec wygrywa smakiem czekoladowo-sezamowym, który kupiłam z polecenia - cudowny! Truskawka też niczego sobie. Czekolada Amixa i Nutrenda też była okey, za to smak waniliowy Nutrenda nie polecam, nie możemy go zjesc od dwóch miesiecy - strasznie sztuczki i słodki, wręcz mdlący, nadaje sie tylko do omletów.

Mam nadzieje, że rozjaśniłam w temacie białek - jak macie pytania, piszcie!
Buźki :) :*

11 komentarzy :

  1. bardzo przydatny post! Mam teraz WPC o smaku bananowym i ten smak podoba mi się coraz mniej :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Eh bo z tymi smakami jest najciężej :P dlatego kupiłam teraz 2 mniejsze, ale różne smaki, bo łatwo mozna sie przejść czymś, jak sie przez miesiac je/pije jedno i to samo... Nie jest za słodkie w ogóle? :D

      Usuń
  2. nie jest, ale jem również same banany prawie codziennie i po prostu mam już dość tego smaku :D chcę następnym razem kupić czekoladowy smak :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam truskawke i czekolada-sezam i oba polecam!

      Usuń
  3. Bardzo przydatne informacje :D
    Zuzia i Ania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciesze sie, że sie przydałam! ♥

      Usuń
  4. Jeśli chodzi o testowanie białek, to na razie daleko mi do tego etapu :) Wiem, że ilość białka w mojej diecie pozostawia wiele do życzenia, jednak najpierw chce odpowiednio zmodyfikować moją dietę. Jeśli po tym wciąż będę miała problem z białkiem, wtedy rozważę ewentualną suplementację :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne! W wielu przypadkach, jest ono zbędnę, ale nie ukrywam, że ułatwia życie :D shake białkowy zamiast posiłku, zwlaszcza jak żyjesz w biegu jest swietny

      Usuń
    2. O, to bez wątpienia pomocne :) Ale obawiam się, że jako leń zbyt często korzystalabym z tego rozwiązania ^^

      Usuń
  5. świetny post , bardzo pomocy dla osób stawiających pierwsze kroki w suplementacji ;)

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka